بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای صنعتی با سابقه قریب به نیم قرن در دنیا و پدیده ای نو ظهور در ایران است. پس از فعالیت شرکت های هرمی غیرقانونی در دهه گذشته و عاقبت تلخ بسیاری از افراد و برچیده شدن طومار آن از کشور، مدتی است شرکت هایی تحت عنوان بازاریابی شبکه ای با مجوز قانونی از وزارت صنعت و معدن در فضای اقتصادی کشور تنفس می کنند و توانسته اند افراد زیادی را بعنوان بازاریاب ، جذب و سازماندهی کنند.

برخی از افراد ذهنیت غلطی نسبت به حرفه بازاریابی شبکه ای دارند و براساس این ذهنیت اقدام به فعالیت می نمایند که این موضوع منجر به خدشه دار شدن چهره صنعت و تشدید تصورات منفی در مورد آن گردیده است. افراد علاقه مند به این حرفه زمانی در فعالیت شان موفق خواهند بود که با چارچوب ذهنی مناسب اقدام به فعالیت نمایند.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت گفت: لیدرهای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای از درآمدهای نجومی برخوردارند اما در عین حال عمده زیرشبکه‌ها به درآمدهای حداقلی اکتفا می‌کنند.

مطلب زیر در مورد شرکت های پردرآمد بازاریابی شبکه ای در سال 2020 می باشد که دارای درآمد بالای 100میلیون دلار در یکسال می باشند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار‌های مجازی با تایید وجود تخلف در عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، تاکید کرد: اگر مردم می‌خواهند خرید، سرمایه‌گذاری یا فعالیت بازاریابی داشته باشند، از شرکت‌های قانونی که مشغول فعالیت هستند، سرویس دریافت کنند.

 

در برخی بررسی ها عوامل اصلی شکست بازاریابان در بازاریابی شبکه ای عملکرد ناصحیح و محصولات بی کیفیت شرکت ها معرفی شده است، اما در مواردی که عملکرد شرکت و محصولات آن مناسب است، دلیل اصلی دلسردی بازارایابان پرانرژی و پرتلاش در اشتباه عملکرد خود آنان است.
هشدارهای پیاپی مسئولان ناجا و اخبار جراید و خبرگزاری‌ها در یک سال اخیر، به وضوح حاکی از آن است که حرکت چراغ خاموش و خزنده شرکت‌های هرمی در پوشش شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در حال افزایش است.
در کتاب 7 دروغ بازاریابی شبکه ای، یکی از دروغ های مطرح شده توسط افراد فعال در این صنعت را ادعای ساختن کسب و کار برای افراد جدیدالورود بدون نیاز به انجام دادن هیچ گونه تلاشی توسط آنان مطرح شده است.

این تصور غلط این است که : “بازاریابی شبکه ای آنقدر پرسود است که بحث کالا دیگر چندان اهمیتی ندارد و کافی است سازمان فروشی متشکل از افراد هدفمند بسازی و آنها هر چیزی را می فروشند”
یکی از مؤلفه های دست یابی به موفقیت در هر کسب و کاری یادگیری مداوم است. وقتی به زندگی افراد موفق توجه کنید، می بینید که یک ویژگی در همه آن ها مشترک است و آن یادگیری هر روزه و به دنبال رشد بودن است.
بسیاری از جوانان جویای کار با تبلیغات واهی برخی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، فعالیت خود را در این شرکت‌ها آغاز می‌‎کنند و پس از مدتی به دلیل عدم توانایی لازم برای فروش محصولات خریداری‌شده، اندک سرمایه‌ خود را نیز از دست می‌دهند.
بازاریابی شبکه‌ای، نوعی فعالیت اقتصادی در حوزه فروش کالا در دنیاست که چندسالی است در ایران هم فعال شده است. شرکت‌های در حال فعالیت در این حوزه گاه با وجود داشتن مجوز، در حال تخلف هستند.

یکی از مواردی که بازاریابان قبل از پیوستن به شرکت های بازاریابی شبکه ای باید به دقت مورد بررسی قرار دهند و چشم خودشان را بر روی آن نبندند، طرح بازپرداخت شرکت است. معمولاً بازاریابان آن چنان در مورد مزیت های این کسب و کار و تبلیغات درآمدی که در مورد آن شده است، هیجان زده اند که بررسی طرح بازپرداخت را به کلی از یاد می برند.

طرح درآمدی یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت یک شرکت بازاریابی شبکه ای است. در اینجا به هشت عاملی که در طراحی یک طرح درآمدی مهم هستند به ترتیب اهمیت اشاره می کنیم:

در تجارت MLM در مورد ضررها و ریسک های این تجارت کمتر گفته شده است. افرادی که محصولات خود را از این طریق می فروشند به شدت از شرکت ها و محصولات خود در برابر افرادی که اعتقاد دارند این کسب و کار کلاهبرداری است، دفاع می کنند.

در وب سایت MagnifyMoney از 1049 نفر که در مدت حداقل 5 سال به فعالیت در فروش مستقیم چند سطحی پرداخته اند تحقیقی انجام گرفته و نتایج زیر حاصل شده است.

این افراد تکنیک منحصر به فرد خودشان در انجام فروش و یا عضوگیری را ندارند؛ بلکه تماماً همانند لیدرهای خود رفتار می کنند و البته لیدرها نیز زیر مجموعه خود را ترغیب به داشتن خلاقیت نکرده و از آنان توقع دارند که مطابق با دستورالعمل های ارائه شده توسط آنان فعالیت کنند.

یازدهمین رویداد سالانه DSN برای انتخاب 100 شرکت برتر سال 2020 فروش مستقیم در جهان برگزار شد. این رویداد بدلیل شیوع بیماری کرونا به صورت یک رویداد ویدئویی در دالاس ایالات متحده اجرا شد.

بنا بر تعاریفی که از بازاریابی شبکه ای مطرح شده است، خرده فروشی اساس کار در این حرفه بوده و در برخی کتاب ها از آن تحت عنوان ستون فقرات بازاریابی شبکه ای نام برده می شود.

بازخرید کالا به دلیل سلایق شرکت ها و عدم اطلاع بازاریابان از ضوابط آن، تبدیل به چالشی در حوزه بازاریابی شبکه ای شده است.

انتها123456
سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی