Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

مدل کسب و کار فریمیوم (Freemium) چیست؟

مدل کسب و کار فریمیوم (Freemium) چیست؟
تاريخ:بيست و ششم تير 1398 ساعت 12:15   |   کد : 30415
کسب و کارهای برجسته ای مثل لینکدین، یوتیوب، کندی کراش و تیندر از این روش استفاده می کنند و از این طریق ابتدا دامنه کاربران خود را گسترش می دهند و در ادامه از پرداخت های کوچک کاربران زیادی که جذب کرده اند، عواید زیادی بدست می آورند.

اختصاصی ایران هشدار - از آنجا که طی سال های اخیر تکنولوژی در حال پیشرفت است، در بسیاری از مدل های کسب و کار، هزینه های ارائه محصولات و خدمات نیز به سمت صفر میل می کند. شرکت های تفکر پیشرو اخیرا مدل کسب و کاری را پذیرفته اند که به مدل کسب و کار freemium معروف است. این مدل ترکیبی از دو کلمه free و premium به معنی رایگان و ممتاز است که با هم تبدیل به freemium می شوند.
فریمیوم در واقع یک مدل کسب و کار اینترنتیاست که بر پایه ارائه خدمات به صورت رایگان ساخته شده است اما استفاده از ویژگی های پیشرفته تر این خدمات، مستلزم پرداخت حق اشتراک می باشد. در روش فریمیوم نیازی نیست مبلغی برای استفاده از خدمات پرداخت شود و به همین دلیل در بیم بسیاری از رهبران فضای مجازی مدل محبوبی است.
کسب و کارهای برجسته ای مثل لینکدین، یوتیوب، کندی کراش و تیندر از این روش استفاده می کنند و از این طریق ابتدا دامنه کاربران خود را گسترش می دهند و در ادامه از پرداخت های کوچک کاربران زیادی که جذب کرده اند، عواید زیادی بدست می آورند.

فریمیوم چگونه کار می کند؟


در واقع مفهوم فریمیوم به معنی به سادگی فریب دادن است. کسب و کارها با ارائه یک محصول یا خدمت رایگان، مشتری را جذب و سپس نسخه یا ورژن ممتاز یا برتر را با کسب مبالغی مناسب، ارائه می دهند.
از اجزای کلیدی مدل freemium در دنیای تکنولوژی، کاهش هزینه های تولید است. در یک کسب و کار سنتی، صاحب کسب و کاربرای تهیه و فروش یک کتاب، نیازمند هزینه های بالایی برای معرفی و تبلیغات خود است در صورتی که در این مدل کسب و کار اینترنتی، صاحب کسب و کار در دنیای دیجیتال می تواند صدها هزار کتاب را عملا برای همان منظور تهیه و بازاریابی کند و در واقع هزینه فقط یک کتاب را بپردازد. در صنعت این مورد به عنوان هزینه حاشیه (هزینه تولید یک واحد اضافی محصول) به صفر تعریف می شود.
در واقع فریمیوم توسط صنعت نرم افزار به وجود آمد به صورتی که یک ورژن محدود به زمان و یا دارای محدودیت هایی در ویژگی ها اما به صورت رایگان با امید به اینکه درصدی از کاربران آن را به نسخه بالاتر یا ممتاز ارتقا خواهند داد، در اختیار کاربر قرار می گرفت. در واقع در این مدل کسب و کار به همه شانس امتحان کردن محصول یا خدمت داده می شود تا بتوانند قابلیت های آن را درک کنند و حالا برای استفاده از نمونه های برتر و ممتازاین خدمت یا محصول، هزینه پرداخت کنند. در واقع این مدل کسب و کار تبلیغات و جذب مشتری را در قالب ارائه رایگان خدمت انجام می دهد.

مزایای این روش چیست؟


1 . روش فریمیوم با مشخص کردن و برجسته کردن کلمه رایگان، باعث جذابیت و افزایش میزان مشارکت کاربران می شود.
2 . در واقع این روش به مرور کاربر را جذب می کند چرا که کاربر کنجکاو می شود که نمونه ممتاز و پولی این محصول یا خدمت را نیز تست کند.
3 . فارغ از بحث درآمدی، در صورت موفقیت کسب و کاردر جذب مشتری، اعتبار و موقعیت مناسبی برای کسب و کار پدید می آید.
4 . از آنجا که کاربر به صورت رایگان از کالا یا خدمت استفاده کرده و سپس مدل ممتاز را خرید کرده، دردسرهای بازپس دادن کالا یا استرداد وجه یا کالا به شدت کاهش می یابد.

چالش های این مدل کسب و کار


1 . این مدل برای کسب و کارهایی که خدمات B2B ارائه می دهند، پیشنهاد نمی شود.
2 . این مدل نیاز به تعامل زیاد با کاربر دارد و در صورتی که کسب و کار بتواند تعامل خوبی با کاربر برای جذب و ترغیب وی به خرید نسخه ممتاز را نداشته باشد، نمی تواند موفق باشد.
3 . این مدل در نهایت و پس از مدتی سود دهی خوبی خواهد داشت اما همانند مدل پریمیوم و خرید اشتراک، به زودی به بازدهی و سوددهی نمی رسد و مدت زمان رسیدن به سوددهی طولانی تر است.

 

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.