Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

آیا بانک‌تک در تکسونومی فین‌تک‌ها جایی دارد؟!

آیا بانک‌تک در تکسونومی فین‌تک‌ها جایی دارد؟!
تاريخ:شانزدهم مهر 1398 ساعت 12:41   |   کد : 30599
بانک تک تلاش بانک های سنتی به منظور استفاده از فناوری های نوین به منظور تغییر شکل خدمات مالی از شکل سنتی به نحوه مدرن و بدون نیاز به مراجعه کاربران است.
اختصاصی ایران هشدار- از آنجا که فناوری طی یک دهه گذشته بر زندگی بشر حاکم شده است، صنعت بانکداری نیز شروع به تغییر دادن آنچه که مشتریان در یک تجربه روزمره بانکی انتظار دارند نموده‌ است. امروزه ، "حضور دیجیتالی"  به عنوان مساله‌ای پیش روی بانک‌ها قرار دارد و گام به گام در حال اجرایی‌سازی و پیش‌برد آن هستند. این امر در چگونگی مشارکت افراد در بانک‌ها و مهمتر از آن، حفظ مشتریان آنها ضروری است. با وجود پیشرفت بانک‌ها در این عرصه، کمتر از 5 درصد از بانکها در بازارهایی مانند آمریکا و انگلیس به مشتری اجازه می دهند از طریق تلفن همراه یک حساب کاربری باز کند که در برابر چشم‌انداز متصور برای این بخش بسیار کم است. چشم‌انداز متصور در این زمینه ایجاد بانک‌های کاملا و 100 درصد دیجیتالی است. به تمامی وسایط و وسایل فناورانه‌ای که در راستای تحقق این چشم‌انداز به کار برده می‌شوند بانک‌تک گفته می‌شود.
بانک‌تک در نتیجه یک تغییر پارادایم به ویژه در بانکداری خرده‌فروشی و به دنبال آن به طور فزاینده ای در مدیریت ثروت و بانکداری عمده فروشی، به وجود آمده است که بسیاری از محصولات و خدماتی که بر پایه امضا، فرآیند کاغذی و حضور فیزیکی ساخته شده اند، به دلیل تغییر فرم زندگی افراد دیگر معتبر و قابل استفاده نیستند. بانک‌تک از این واقعیت تاثیر می‌پذیرد که بانکداری نیز مانند سایر صنایع در معرض تغییر سریع رفتار مصرف‌کننده و توانایی فناوری است. این رویکرد صنعت ارائه خدمات مالی را به کل متحول خواهد ساخت. 
انتظار آینده این خواهد بود که بانک‌ها بتوانند نیاز روزانه مشتریان خود به خدمات مالی را پیش‌بینی کرده و به صورت فعالانه و به صورت هم‌زمان نیازهای آنان را برآورده سازند. برای انجام این کار بانک باید به طور شهودی همه فعالیت‌های مالی مشتری و داده‌های رفتاری مرتبط را به طور مستقیم درک کند و پیوند دهد تا اطمینان حاصل کند مشتری در زمان و مکان مورد نیاز به پرداخت‌های بانکی مناسب یا توانایی اعتباری دسترسی خواهد داشت. آینده بانکی مورد انتظار برای انجام پرداخت نیازی به اطمینان از داشتن حساب جاری، وجه نقد، کارت اعتباری یا امضای ضروری ندارد؛ ایده این است که دستگاه تلفن همراه مشتری همیشه با پیش‌بینی نیازهای شما این توانایی‌ها را دارد. این پویایی، توزیع شعب بانکی را نیز هوشمند و به میزان قابل توجهی متفاوت خواهد ساخت. به عنوان مثال، معیارهای انتخاب بانک مورد نیاز از سوی بسیاری از مشتریان از لحاظ تاریخی مکان شعب و راحتی دسترسی به شعب محلی بوده است. با اجرایی ساختن طرح‌های بانک‌تک تمرکز مشتری بر این است که آن بانک چگونه می‌تواند به سرعت و باهوش پاسخگوی نیازهای وی در لحظه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شکلی کارامد و خاص باشد.
ایده تجربیات فناوری جاسازی شده، با استفاده از فناوری‌های عصر جدید مانند هوش مصنوعی، یک واقعیت فعلی است که روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. امروزه مشابهان داخلی سیری و الکسا در اطراف ما وجود دارند و سعی دارند ما را در یافتن رستوران‌های مناسب با ترجیحات خود یا اینکه چگونه پرواز بعدی خود را رزرو می‌کنیم راهنمایی ‌کنند. این فناوری‌ها در اصل به عنوان نماینده‌های هوشمند از طرف شما عمل می‌کنند. نکته مهم در اینجا این است که زیرساخت‌های فناوری رابط اولیه‌ای است که افراد از آن بهره می‌گیرند و در نتیجه صاحبان فناوری و افراد درجه اول از مزیت مشخصی برخوردار هستند.
بانک‌ها باید با ارائه‌دهندگان فناوری نوآور همکاری کنند تا در زندگی روزمره مشتریان خود به همان روشی که امروز آمازون و شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شوند ادغام شوند. اگر این کار را نکنند بانک‌ها به سرعت مشتری و سهم بازار خود را از دست می‌دهند تا آن دسته از بانک‌هایی که در خط مقدم این تغییر پارادایم قرار دارند آن را به دست گیرند.
با مرور مطالب فوق می‌توان بانک‌تک را تلاش بانک‌های سنتی به منظور استفاده از فناوری‌های نوین به منظور تغییر شکل خدمات مالی از شکل سنتی به نحوه مدرن و بدون نیاز به مراجعه کاربران دانست. از این منظر می‌توان فین‌‌تک‌های حوزه پرداخت و لندتک که به نوعی به تغییر شکل خدمات بانکی به نحوه فناورانه و نوآورانه می‌پردازند را ذیل این عنوان طبقه‌بندی کرد. هرچند در مفهوم متداول آن بانک‌تک استفاده از تکنولوژی از سوی خود بانک است و فعالیت‌هایی نظیر فین‌تک‌ها که خارج از فضای بانکی و تنها از طریق رابط‌های کاربری انجام می‌شود از این نظر متفاوت هستند. در مجموع می‌توان این‌طور نتیجه‌ گرفت که بانک‌تک در تکسونومی فین‌تک‌ها به عنوان یک گونه جدا قابل احصا نیست و تنها با اندکی اغماز می‌توان فین‌تک‌های مشغول به تسهیل خدمات بانکی را تسهیل‌کننده و در راستای اجرایی‌سازی بانک‌تک دانست.
 

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.