Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

تجارت الکترونیک در ایران و جهان در سال 97

تجارت الکترونیک در ایران و جهان در سال 97
تاريخ:هفدهم مهر 1398 ساعت 16:27   |   کد : 30607
در این مطلب به بررسی تجارت الکترونیک در ایران و جهان در سال 2018 میلادی و 97 شمسی می پردازیم.

اختصاصی ایران هشدار - بی شک در حال حاضر تجارت الکترونیک یکی از مسائل مهم و قابل تامل در اقتصاد همه کشورها به شمار می رود. به منظور بهره گیری بیش از پیش از این فرایند در حال رشد و توسعه تجارت الکترونیکی، می بایست برنامه ریزی و ابتکار عمل مناسبی برای مطالعه، پژوهش و سیاستگذاری در این زمینه انجام شود تا بتوان سهم قابل توجهی در بازار تجارت الکترونیکی جهانی و نیز در مقایسه با کشورهای مطرح منطقه، بدست آورد. در این مطلب به بررسی تجارت الکترونیک در ایران و جهان در سال 2018 میلادی و 97 شمسی می پردازیم.

تجارت الکترونیک جهانی در سال 2018


در سال 2018 ،ارزش بازار تجارت الکترونیکی در جهان به 1.8 تریلیون دلار رسید. چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی جهان در این سال بود که درآمدی به میزان 630 میلیارد دلار ایجاد کرد. ایالات متحده آمریکا در سال 2018 با درآمدی به میزان 501 میلیارد دلار جایگاه دوم را در بازار تجارت الکترونیکی جهان  به خود اختصاص داده است، و جایگاه سوم متعلق به کشور بریتانیا با درآمد 86 میلیارد دلار است.
در سال 2018 رقم تجارت الکترونیکی B2C  (کسب و کار به مشتری)  جهانی با رشدی 18 درصدی به حجم بیش از2.8 تریلیون دلار رسیده است که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2021 به 4.8 تریلیون دلار برسد.
در سال 2018، نزدیک به 1.8 میلیارد نفر در سراسر جهان کالاهای مورد نیاز خود را به شکل آنلاین خریداری کرده اند و سهم خرده فروشی آنلاین از کل خرده فروشی در جهان به بیش از 13 درصد رسیده است و پیش بینی می شود این سهم تا سال 2021 به 17.5درصد برسد.
همچنین، تجارت الکترونیکی B2B  (کسب و کار به کسب و کار) در جهان در همین سال به رقم 10.8 تریلیون دلار رسید که 5 برابر بازار B2C بود. منطقه آسیا و اقیانوسیه با سهم بازار بیش از 80 درصد در این حوزه پیشرو بوده است، و شرکت های آمازون و علی بابا کسب و کارهای پیشرو در این حوزه هستند.


تجارت الکترونیک ایران در سال 97

 

  •  حجم گردش مالی تجارت الکترونیکی کشور در سال 97 با رشد اسمی حدودا 30درصد نسبت به سال 96، به مبلغ 2081 هزار میلیارد ریال رسیده است.
  •  متوسط مبلغ خرید اینترنتی در سال 97 به میزان 1.82 میلیون ریال بوده است.
  •  بررسی آمار شاپرک در حوزه تراکنش های بانکی نشان دهنده سهم 4درصدی تراکنش های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش های بانکی است.
  •   نرخ کاربران اینترنتی به عنوان پتانسیلی جهت تبدیل شدن به خریدار در حوزه تجارت الکترونیکی در سال 97، با رشد 9.4 درصد نسبت به سال 96 به 70 درصد رسیده است.
  •  تعداد کسب و کارهای الکترونیکی)صرفا وبسایت ها( تا پایان سال 97، 270 هزار کسب و کار بوده است.
  •  مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور متوسط حدود 187 هزار تومان برآورد می شود.
  •  تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 1میلیارد و 113 هزار عدد برآورد می شود .
  •  تعداد کل معاملات الکترونیکی دولتی 122 هزار عدد است.
  •   18 درصد از کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی بودند.
  •  5.45 درصد از کل شاغلین در کشور، در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی مشغول بکار هستند.

گروه های سنی مختلف در خرید از کسب و کارها


با توجه به نمودار مشاهده می شود که بیش از نیمی از خریدهای اینترنتی توسط جوانان انجام می شود.

 

               

منبع: مرکز توسعه تجارت الکترونیک

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.