Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

رشد ارگانیک Organic growth چیست و چرا در کسب و کارهای اینترنتی اهمیت دارد؟

رشد ارگانیک  Organic growth چیست و چرا در کسب و کارهای اینترنتی اهمیت دارد؟
تاريخ:بيست و دوم مهر 1398 ساعت 11:18   |   کد : 30619
سرعت رشد در کسب و کارهای اینترنتی نوآورانه (استارت‌آپ‌ها) چنان اهمیتی یافته که به یکی از معیارهای مهم ارزش‌گذاری تبدیل شده است. برخی از کسب و کارهای نوآور نیز به الگوهایی برای شتاب بخشیدن به رشد رسیده‌اند که تحت عنوان هک رشد شناخته می‌شود.

به گزارش ایران هشدار - رشد ارگانیکدر طب قدیم تمثیلی وجود دارد بر این اساس: «بیماری‌ که با دردهای شدید آغاز می‌شود معمولا کشنده نیست» اکثر بیماری‌های خطرناک و سخت‌علاج تا مدت‌ها درد و علائم آشکار خاصی ندارند. برای نمونه وقتی دردهای سرطانی شروع می‌شود به این معنی است که مدتی از ابتلای به سرطان گذشته و این احتمال که بیمار به مرحله غیر قابل درمان رسیده باشد وجود دارد. سرطان رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن است. رشدی که در ذات خود باید به بقا منجر شود حالا منجر به نابود شدن اصل بقا می‌شود. رشد غیرطبیعیِ خاموش صرفا متعلق به حیات طبیعی و فیزولوژی نیست. اقتصاد و زیرمجموعه‌های آن از جلمه کسب و کارها هم دارای بافت‌های سرطانی می‌شوند. یعنی رشد یا گسترش غیرطبیعی، خاموش اما کشنده. همین‌طور که در دانش پزشکی شیوه‌های وجود دارد که نشان می‌دهد کدام نوع از رشد مفید و کدام یک مضر است، در کسب و کارها هم می‌توان علائم رشد غیرطبیعی را قبل از رسیدن به مرحله بحرانی شناسایی کرد. علائمی خاموشی که در بسیاری از مواقع اگرچه جذاب و مثبت به نظر می‌رسند، در واقع آتش خودخواسته زیر خاکستر هستند.

سرعت رشد در کسب و کارهای اینترنتی نوآورانه (استارت‌آپ‌ها) چنان اهمیتی یافته که به یکی از معیارهای مهم ارزش‌گذاری تبدیل شده است. برخی از کسب و کارهای نوآور نیز به الگوهایی برای شتاب بخشیدن به رشد رسیده‌اند که تحت عنوان هک رشد شناخته می‌شود. رشد سریع غیرطبیعی  به همان اندازه که ارزش آفرین است زمینه‌ساز شکست هم هست. رشد ارگانیک یا طبیعی یک مفهوم اقتصادی است که اصل آن از یک کسب و کار کوچک شخصی تا اقتصاد کلان قابل تعمیم است. در این نوشته پس از تعریف رشد ارگانیک Organic growth یا رشد طبیعی در کسب و کار به مصداق‌هایی از رشد غیرطبیعی در کسب و کارهای اینترنتی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد رشد غیرطبیعی تا چه اندازه طبیعی و متداول جلوه می‌کند و چقدر نامحسوس و آرام اتفاق می‌افتد. بنیانگذار یا کارآفرین می‌توان بر اساس مفاهیم ساده‌ای که از شناخت رشد ارگانیک گرفته شده است از بروز خطری بزرگ در کسب و کار خود آگاهی یافته و از آن جلوگیری نماید. اما قبل از آن تعریفی دقیق از رشد ارگانیگ

رشد ارگانیگ Organic growth چیست؟

رشد ارگانیک به فرایندی از گسترش کسب و کار گفته می‌شود که بواسطه افزایش ورودی‌ها، فروش بیشتر یا توسعه محصول اتفاق می‌افتد نه از طریق گسترش بستر اجرایی، جذب منابع بیشتر یا ادغام کسب و کارها. اخبار نقل و انتقلات و ادغام کسب و کارهای موفق معمولا از جذاب‌ترین خبرهای حوزه کسب و کارهای فناورانه است. این نوع گسترش (ادغام کسب و کارها و شرکت‌ها) در صورتی که منجر به افزایش ورودی، جذب مشتری بیشتر یا توسعه محصول نشود از نوع رشد غیرطبیعی است و رشد ارگانیک محسوب نمی‌شود. هر نوع تصاحب، افزایش منابع خارجی و ادغام، رشد به حساب نمی‌آید متاسفانه در گزارش‌های مدیریتی از داده‌های حاصل شده از این قبیل اقدام‌ها میانگن‌های پرخطای زیادی استخراج آمارسازی‌های هم به اسم توسعه تجاری صورت می‌گیرد. اما چون به رشد واقعی و طبیعی منجر نمی‌شود نتیجه به‌ جز فرورفتن بیشتر کسب و کار ندارد.

رشد طبیعی در اقتصاد کلان نیز با معیارهای افزایش تولید، افزایش فروش و گسترش بر پایه مشتری شناخته می‌شود.

ادغام و اکتساب شرکت‌ها و کسب و کارها یک استراتژی مهم مدیریتی است که در بلندمدت مسیر رشد یک کسب و کار را تعیین می‌کند و نمی‌تواند معیاری باشد برای رشد ارگانیک کسب و کار. همین‌طور افزایش گردش مالی می‌تواند بر اساس جذب سرمایه صورت گرفته باشد یا توسع بستر انسانی یک شرکت یا کسب و کار ممکن است به‌واسطه توسعه محصول نباشد.

رشد ارگانیک، هک رشد و رشد سریع

رشد سریع به معنی رشد غیرطبیعی نیست. در هک رشد هم «سرعت» منافاتی با «طبیعی» بودن آن ندارد. به‌طور معمول سازمان، شرکت یا کسب و کاری که در سه سال متوالی رشد سالانه آن بیش از 20درصد باشد دارای رشد سریع است. مهمترین شاخص رشد سریع درآمدزایی بواسطه گسترش مشتری، افزایش گردش‌ مالی به‌واسطه فروش بیشتر یا جذب کارکنان بیشتر به‌واسطه توسعه محصولات است. معیار رشد 20درصد ممکن است برای استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌هایی که چندبرابر این رشد را باید به صورت ماهانه طی کنند با کسب‌وکارهایی که ساختار استارت‌آپی ندارند، فناورانه نیستند و صرفا اینترنت برای آنها یک کانال بازاریابی و فروش است یکسان نیست. تعریف شاخص رشد 20درصد نه تنها برای صنایع مختلف بلکه برای کسب و کارهای گوناگون یک صنعت نیز  کمی ابهام دارد. یک فروشگاه اینترنتی متعلق به یک برند تجاری نمی‌تواند معیارهای رشد یک استارت‌آپ را برای توسعه انتخاب کند.

مصداق‌هایی از رشد طبیعی و غیرطبیعی

آمارهای مثبت در جذب مشتری، تکرار فروش، توسعه محصول  یا سایر شاخص‌ها می‌تواند به عنوان مصداق‌هایی از رشد طبیعی در نظر گرفته شود. همچنین یک رسانه آنلاین، شبکه اجتماعی یا پلتفرم ممکن است افزایش کاربران خود را به عنوان مصداق رشد در نظر بگیرند اما یک کسب و کار مبتنی بر محصولی معین، صرفا فروش نهایی خود را در معیار می‌داند. در مجموع رشد درآمدی و ثبات آن بارزترین مصداق رشد ارگانیک است. کسب و کارهای اینترنتی در ذات خود تمایل به گسترش سطح دارند تا عمق. معمولا کسب و کار با یک ایده یا تفکر ساده شروع می‌شود اما هنوز به پایداری مالی نرسیده، گسترش سطح آن به صورت تعدد ابزارها و بسترها یا افزایش خدمات و محصولات بروز می‌کند. مقابله با این گسترش غیرطبیعی گام مهمی برای رسیدن رشد ارگانیک است.

افزایش خدمات و محصولات کسب و کارهای ناموفق بدون این که چرخش داشته باشند یک نمونه بارز از رشد غیرطبیعی است. وقتی کسب و کارهای اینترنتی با مشکل فروش مواجه می‌شوند استعداد بسیار زیادی برای رشد غیرطبیعی پیدا می‌کنند. جذب سرمایه به بهانه رقابت با رقبا، توسعه فنی سایت یا اپلیکیشن در صورتی که نیاز اصلی آنها توسعه فنی نیست، خلق محصولات یا خدمات جدید یا حتا وارد شدن به حوزه‌های دیگر بدون ارزیابی و تحقیق. تقلید صرف از روش‌های تبلیغات و بازاریابی برندهای بزرگ از دیگر نمونه‌های رشد غیرطبیعی است.

 

نت استارت

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.