Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

خط و نشان کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

خط و نشان کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی
تاريخ:چهاردهم اسفند 1398 ساعت 12:52   |   کد : 40934
تنها یکی از کسب و کارهای اینترنتی حوزه گردشگری با ضرر ۵۰ میلیارد تومانی رو به رو شده است اما تعداد دیگری به دلیل سبک کاری شان به سود رسیده اند.

به گزارش ایران هشدار به نقل از ایرنا، کسب و کارهای اینترنتی پس از کرونا چه می کنند؟ سوالی است که برای پاسخ به آن با چند کسب و کار اینترنتی در حوزه های مختلف صحبت کردیم. تنها یکی از کسب و کارهای اینترنتی حوزه گردشگری با ضرر ۵۰ میلیارد تومانی رو به رو شده است اما تعداد دیگری به دلیل سبک کاری شان به سود رسیده اند.

یکی از کسب و کارهایی که با ویروس کرونا نه در ایران بلکه در سراسر دنیا با مشکل عمده مواجه شدند کسب و کارهای حوزه گردشگری هستند. اکوسیستمی که بعد از تلاش فراوان جای خود را در فرهنگ خانواده های ایرانی باز کرد اما با آمدن این ویروس تمام تلاش های آنها به شکل جدی به مخاطره افتاد و کسب و کارهایی که معمولا در این موقع از سال همیشه با رشد درآمدی خوبی رو به رو بودند ضرر زیادی را متحمل شدند.

«مسعود طباطبایی»، مدیرعامل گروه علی بابا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان بلیت استرداد شده و این رقم تا پایان سال قطعا افزایش پیدا می‌کند. روزانه بیش از ۱۸ هزار تماس با تیم پشتیبانی علی بابا برقرار می‌شود و تمام پروازهای خارجی و بخش عمده‌ای از پروازهای داخلی، قطارها و بلیت‌های اتوبوس در حال استرداد شدن است.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه تمام فروش‌مان برگشت خورده، بازار شب عید را نیز کاملا از دست داده‌ایم. می‌دانیم که شرایط فعلی زمان مناسبی برای سفر نیست و به مشتریان خود هم می‌گوییم که بهتر است سفر نکنند.

طباطبایی در ادامه گفت: ضربه‌ای که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کشور به بازیگران صنعت گردشگری آنلاین خورده به شدت سنگین است. تبعات افتی که در کسب و کارهای این حوزه به وجود آمده، به این زودی برطرف نخواهد شد و مدت‌ها گریبانگیر فعالان صنعت گردشگری آنلاین خواهد بود.

پرداخت خرد تاکسی افزایش یافت

در مقابل کسب و کارهای حوزه گردشگری، رزرو بلیط و هتل که با مشکلات زیادی رو به رو شدند، برخی از کسب و کارهایی که در گذشته خیلی مورد توجه قرار نمی گرفتند به چشم آمدند و با رشد رو به رو شدند.

در گذشته هر چقدر  مجموعه های پرداخت خرد تاکسی از مردم می خواستند  کرایه تاکسی های خود را از طریق اینترنت یا با استفاده از کیو آر کدها پرداخت کنند، خیلی کارشان پیش نمی رفت. اما با شیوع کرونا به صورت خودجوش این فرهنگ بیش از گذشته در بین مردم جا افتاد.

«ابراهیم سوادی نژاد» مدیرعامل پراخت خرد تاکسی «فون پی» ضمن اعلام این که پرداخت های خرد آنلاین تاکسی ها در یک هفته ده روز شیوع کرونا در کشور افزایش یافته است، گفت: مردم به دلیل رعایت بهداشت وعدم تماس با پول نقد که سرشار از آلودگی است به استفاده از اپلیکیشن های حوزه پرداخت خرد تاکسی رغبت بیشتری نشان دادند. از آن جایی که پول نقد می تواند منشا بسیاری از آلودگی ها باشد، با شیوع این ویروس پرداخت های خرد تاکسی به شیوه اینترنتی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به این که آلودگی پول نقد فقط به این ویروس محدود نمی شود امیدواریم پس از این که اپیدمی کرونا در کشور از بین رفت این فرهنگ در کشور جا بیفتد.

او اشاره کرد:‌ علاوه بر شهروندان در این مدت میزان تقاضای تاکسی دارها برای استفاده از اپلیکیشن پرداخت افزایش پیدا کرده است چرا که این افراد روزانه با مسافران زیادی تعامل دارند که ریسک در معرض خطر بودن را بالاتر می برد.

سود و ضرر شانه به شانه

رضا الفت نسب رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی نیز با اشاره به این که آمار دقیقی در خصوص میزان ضرر و سود وجود ندارد، عنوان کرد: بر اساس اعلام کسب و کارهای حوزه سفر، گردشگری، دلیوری غذا و تاکسی های اینترنتی میزان فروش و ارایه خدمات شان از شیوه کرونا تاثیر گرفته و کاهش پیدا کرده است. گویا در این بحران سود و ضرر گاهی شانه به شانه یکدیگر حرکت می کنند.

او افزود: با توجه به این که مردم در این چند روز کمتر در سطح شهر تردد داشته اند، کسب وکارهایی که اقلام سوپرمارکتی عرضه می کنند مقداری با افزایش فروش مواجه شدند. البته با توجه به این که در روزهای پایانی سال قرار داریم به نظر می رسد نتوان آمار دقیقی از علت افزایش فروش داشته باشیم.

وی اضافه کرد:‌ توصیه ما این است که مردم در این مدت از خدمات اینترنتی استفاده کنند و اگر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در این زمان سرویس خوبی را به مردم ارایه دهند بعد از عبور از بحران کرونا این شرایط پایدار می مانند و مردم ارتباط بیشتری با کسب و کارها آنلاین پیدا می کنند.

تغییر الگوی حمل و نقل اینترنتی

«ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ معتقد است ویروس کرونا در سبک زندگی مردم و به تبع آن کسب و کارهای اینترنتی تغییراتی ایجاد کرده است.

وی افزود: این روزها شهروندان با تغییر در سبک زندگی جمعی سعی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتشار آن دارند. بخشی از این تغییر بدون شک شامل الگوی جابه‌جای در سطح شهر و در مواردی خدمت‌رسانی رانندگان است. به منظور همراهی با این تغییرات، اسنپ سیاست‌های خود را به فرهنگ‌سازی، آموزش و همچنین اقدامات علمی برای رعایت اصول بهداشتی معطوف کرده است.

لازم به ذکر است در این روزها تغییری در قیمت‌ها به واسطه شرایط خاص فعلی ایجاد نشده و مثل همیشه قیمت سفرها در ساعاتی بنا به میزان عرضه و تقاضا، زمان سفر و میزان ترافیک ممکن است دستخوش تغییر شود.

علاقبند آمار دقیقی از افزایش یا کاهش درخواست حمل و نقل اینترنتی از سوی مردم ارایه نمی دهد اما با توجه به خالی بودن شهر، دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها قطع به یقین میزان درخواست تاکسی های اینترنتی نسبت به گذشته با کاهش مواجه شده است.

«مهراد عبدالرزاق»، رییس هیات مدیره اسنپ‌فود ضمن اشاره به کاهش سفارش غذا در این پلتفرم گفت: ثبت سفارش از سوپرمارکت ها نسبت به روزهای عادی تعداد بیشتر شده اما با توجه به عدم مراجعه افراد به محل کار و دانشگاه ها، تعداد سفارش غذای ایرانی و فست فود کاهش پیدا کرده است. خصوصا در شهرهایی که وضعیت شیوع کرونا در آن ها جدی تری است.

کاربران الو پیک تغییر کرده اند

جا به جایی مرسولات با پیک های موتوری این روزها مانند روزهای قبل در شهر ادامه دارد. مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک با این توضیح که میزان استفاده کاربران از این اپلیکیشن کاهش پیدا نکرده است به ایرنا گفت: میزان افزایش یا کاهش سفارش های الوپیک شاید به ۵درصد هم نرسد به همین دلیل در کلیت ماجرا تفاوتی احساس نشده اما با نگاه به جزییات متوجه می شویم تغییراتی رخ داده و ترکیب درخواست ها تغییر پیدا کرده اند.

وی اشاره کرد: قبل از این که ویروس کرونا وارد ایران شود اغلب مجموعه ها، رستوران ها و شرکت ها از خدمات الوپیک استفاده می کردند اما اکنون به علت این که کسب وکارها دورکار یا تعطیل شده اند، کلا از بین رفته اند. بیشترین تعداد درخواست ها مربوط به کاربران خانگی الوپیک است.

کاهش فروش سایت های دست دوم

پلتفرم های فروش اجناس دست دوم از آن دست بسترهایی است که هم صاحبان مشاغل و هم شهروندان برای خرید و فروش از آن استفاده می کنند. در خصوص کاهش یا افزایش میزان فعالیت در بستر پلتفرم های فروش اجناس دست دوم اظهارنظر رسمی وجود ندارد اما از آن جایی که ملاحظه حضوری کالا یا خدمتی که در این بستر عرضه می شود از اصول اولیه خرید و فروش کالاست، آنها نیز با کاهش تقاضا رو به رو شده اند.

حالا باید دید ویروس کرونا تا چه زمانی در ایران زندگی و جان افراد را تحت‌تاثیر حضورش قرار می‌دهد و کسب وکارها چطور قرار است از این خط و نشانی که کرونا برای آن ها کشیده است جان سالم به در ببرند.

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.