به گزارش ایران هشدار به نقل از دبیرخانه کمیته نظارت؛ به اطلاع کاربران و کلیه فعالین شرکت های بازاریابی شبکه ای می رساند؛
در راستای برگزاری صحیح و اصولی رویدادها و همایش های بازاریابی شبکه ای در اجرای بند (6) ماده (10) آییننامه اجرایی موضوع مواد (2)، (12) و تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی و بخشنامه شماره 42290/60 مورخ 11/02/1396، توجه به هشدارهای زیر مورد تاکید است.
1. بازاریابی شبکهای، مدلی از کسب و کار است که شامل دو بخش بازاریابان و مشتریان نهایی بوده که توسط بازاریابان پشتیبانی میشوند. بدیهی است که در رویدادها و همایشهای بازاریابی شبکهای فرا خور موضوع ، باید به هر دو بخش مذکور ( سازمان فروش و مشتری نهایی ) و همچنین منشورهای اخلاقی و نهاد خود تنظیمی جهت رفع نگرانی کمیته نظارت و سایر دستگاه های ناظر توجه کافی معمول گردد.
2. اقدامات شرکتها و بازاریابان در برگزاری رویدادها و همایش ها نباید منحصر به شبکه سازی و رهبری سازمانهای فروش گردد و باید به محصول و مفاهیم مشترییابی و مشتری مداری پرداخته شود. در این راستا عملکرد شرکت ها و بازاریابانی که تنها بدنبال برگزاری همایش جهت آموزش شبکه سازی بوده بسیار نگران کننده است.
3. اغلب این همایش ها تبدیل به ابزاری برای ایجاد تهییج به منظور خرید بیش از توان مصرف شخصی و فروش، جذب زیر مجموعه یا تبلیغ خلاف واقع از کیفیت محصول و یا اغواگری در مورد طرح سوددهی و میزان درآمد شده است و شرکت ها در این چند سال که از عمر فعالیت آنها گذشته اقدام موثری برای مشتری محور شدن (مشتری یابی و مشتری مداری) نداشته اند و نمی توانند آمار شفاف و دقیق در این ارتباط ارائه کنند. در حال حاضر برگزاری همایش در جزیره تفریحی و گردشگری نظیر کیش که تصاویر آن در صفحات شبکه های اجتماعی توسط بازاریابان در حال باز نشر است در جهت ایجاد تهییج، اهرم قرار دادن کسب درآمد از راه خرید بازاریابان سطوح پایین و تحمیل هزینه های زیاد به آنها برنامه ریزی و اجرا می گردد.
4. متاسفانه برخی از بازاریابان دیگر نیز بدون هماهنگی با این دفتر و پلیس نظارت بر اماکن عمومی درحال برگزاری گردهمایی های جمعی،کمپ های کویری و ساحلی، برگزاری ضیافت های لوکس با عناوین و مناسبت های مختلف هستند و با توسل به این رفتارهای فریبنده و گمراه کننده با نشان دادن جذابیت ها و تجملات که مغایر با فرهنگ ایرانی– اسلامی است سبب برانگیختن و تحریک دیگران به منظور جذب آنها هستند و بدین وسیله تصویر بسیار نامطلوبی از این تجارت برای نهادهای ناظر و آحاد جامعه ترسیم نموده اند و علی رغم صدور بخشنامه شماره 225194/60 مورخ 21/09/ 1400موضوع راهنمایی جلوگیری از رفتارها و شیوه های فریبنده و تبلیغ خلاف واقع و ارسال نامه های هشدار به طیفی از شرکتها و بازاریابان آنها مبنی بر اینکه فوراً از بازنمایی این تصاویر خودداری نموده و رفتار های مذکور را اصلاح و نتیجه را به همراه جوابیه بازاریابان ارائه کنند ، اما برخی از این دست بازاریابان کماکان در حال بازنمایی اینگونه رفتارها هستند و یا اینطور وانمود می کنند که تبعیت نموده اند ولی اقدامات موثری برای اصلاح رفتارهای مذکور در سازمان فروش خود نداشته اند. در مقابل ، نگرش و رفتار مدیران این دست از شرکت ها نیز تحت فشار و تاثیر این بازاریابان قرار داشته و تاکنون اقدام لازم برای آموزش و راهنمایی آنها جهت خودداری از رفتارهای موصوف انجام نداده اند. لازم بذکر است راهنمای موضوع بخشنامه مورد اشاره به عنوان یک استاندارد توسط نهادهای تنظیم گر و خود تنظیمی در سایر کشورها نیز در حال اجراء است. درضمن نامه های هشدار دهنده تنها اقدامات اجرایی نبوده و در مورد آندسته از شرکت ها و بازاریابانی که اقدامات موثری معمول نداشته اند در پایان مهلت در نظر گرفته شده اقدامات بازدارنده توسط کمیته نظارت معمول خواهد شد.
5. بعضاً مشاهده شده است در همایش ها ، ارائه گزارش عملکرد سالیانه و اهداف سال آینده شرکت ها به بازاریابان ارشد محول شده است. شرکت ها توجه داشته باشند نقش و جایگاه ارکان شرکت (مدیران و کارکنان ) باید در برگزاری همایش و رویدادهای مذکور کاملاً محسوس باشد و نقش آنها نباید به هماهنگکننده جهت دریافت مجوز تنزل یابد. اگر مجری همایشها صرفاً بازاریابان مورد اشاره باشد، این تهدید همواره وجود دارد که همایش ها به سمت ارائه برنامههای عضوگیری یا استراتژی فروش اجباری محدود گردد و به ابزاری برای تبلیغ خلاف واقع، ایجاد تهییج و فشار روانی بر بازاریابان تازه وارد و سطوح پایین تر جهت خرید بیش از حد توان فروش یا مصرف شخصی و کسب درآمد آنها از این راه تبدیل گردد.
شرکت ها مکلفند؛ در راستای رفع نگرانی کمیته نظارت اقدامات عملی موثر معمول، نتیجه را اعلام نمایند.