تاريخ:دهم مرداد 1396 ساعت 15:58
کد : 17562

فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی

فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی

 طبق آمارها، در 15 سال گذشته، تعداد بسیاری از نخبگان از کشور خارج شده اند؛ به طوری که در بین 15 کشوری که در ایالات متحده آمریکا دانشجو دارند، ایران رتبه 11 را دارا است. پس بنابراین گسترش startupها، هم ترمزی برای خروج نخبگان و هم بازگشتن نخبگان مهاجرت کرده از کشور است؛ 

اختصاصی ایران هشدار - در دنیای امروز که عصر تکنولوژی و دیجیتال است، استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا کرده است و حتی اگر تمایلی برای بکارگیری آن نداشته باشیم بنا به ضرورت در فعالیت های روزمره خود ملزم به استفاده از این فضا هستیم. برای مثال از پرداخت قبوض تا ثبت نام دانشگاه، در این فضا صورت می گیرد. فضای مجازی دارای آثار مثبت و منفی است که قبل از ورود به آن فضا می بایست از آن آگاه باشیم.


از آثار مثبت فضای مجازی می توان به ایجاد کسب و کارهای جدید، گسترش startupها، دسترسی راحت به محصولات، افزایش رفاه عمومی مردم، ارسال و تحویل کالا در کوتاه ترین زمان ممکن نام برد.
همان طور که بیان شد، یکی از مزایای فضای مجازی گسترش startupها است که آثار مهم دیگری به همراه دارد. یکی از آثار مهم startupها ، ایجاد اشتغال است. در کشور ما با توجه به جوان بودن قشر جمعیتی، موضوع اشتغال به عنوان مهمترین مسئله اقتصادی مطرح است. با توجه به گزارش منابع خبری در سال 95، 1227 startup ایجاد شده و بسیاری از جوانان را به خود جذب کرده است. به طوری که هر startup به طور متوسط 7 متخصص را به کار گرفته است. اشتغال به دنبال خود، کسب درآمد به همراه دارد که نتیجه آن رفاه بیشتر خواهد بود.
اثر مهم دیگر startup، مهاجرت معکوس نخبگان است. مهاجرت معکوس نخبگان، بازگشت نخبگان مهاجرت کرده به کشور است. بر طبق آمارها، در 15 سال گذشته، تعداد بسیاری از نخبگان از کشور خارج شده اند؛ به طوری که در بین 15 کشوری که در ایالات متحده آمریکا دانشجو دارند، ایران رتبه 11 را دارا است. پس بنابراین گسترش startupها، هم ترمزی برای خروج نخبگان و هم بازگشتن نخبگان مهاجرت کرده از کشور است؛ چرا که بسیاری از این نخبگان در این startupها مشغول به کار شده اند که این موضوع باعث پویایی اقتصاد و به دنبال آن توسعه کشور در آینده خواهد شد.
از آثار مثبت دیگر فضای مجازی می توان به دسترسی راحت به محصولات، افزایش رفاه مردم، ارسال و تحویل کالا در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کرد.گسترش این فضا در زمان کوتاهی در حدود یک دهه بوده است؛ فراموش نمی کنیم که در همین چند سال گذشته برای پرداخت قبض های خدماتی باید در صف های طولانی منتظر می ماندیم و مقداری از ترافیک های شهری آن زمان برای این مراجعات حضوری بود؛ چه بسا در آن زمان برای انتقال های مالی باید حضوری مراجعه می کردیم. در حالیکه اکنون در زمانی کوتاه تمامی انتقال های پولی و پرداخت قبوض از طرق مختلفی هم چون درگاه های پرداخت USSD، تلفن بانک، اینترنت بانک و ...  انجام می گیرد.
فضای مجازی علاوه بر آثار مثبت بسیاری که دارد دارای آثار منفی نیز می باشد. آثارمنفی فضای مجازی با توجه به نوع پرداخت ها می تواند تهدیداتی را با خود به همراه داشته باشد؛ به طور مثال در برخی موارد، هزینه محصول قبل از تحویل آن پرداخت می شود، اما کالایی تحویل داده نشده و یا آنکه به موقع ارسال نمی شود و یا حتی ممکن است کالای تحویل گرفته شده کیفیت لازم را دارا نباشد. یکی دیگر از تهدیدات پرداخت از طریق فضای مجازی این است که کالا بعد از خرید قابل برگشت نیست؛ در صورتی که بر طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، حق انصراف 7 روزه برای مصرف کنندگان محفوظ است.این تهدیدات میتواند عواقبی هم چون  بی اعتمادی به خرید در فضای مجازی را به دنبال داشته باشد و می تواند مانعی برای گسترش اقتصادی کشور باشد.


 

http://iranhoshdar.ir/Newsb/1/17562
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی