اختصاصی ایران هشدار - شاخص در هر حوزه ای به معنای عوامل کلیدی و تاثیر گذار در روند آتی و جاری موضوع می باشد. بر مبنای شاخص ها می توان مسائل کلیدی را اندازه گیری کرد و از آن برای پیشبرد اهداف و برنامه ها استفاده نمود. در بحث تجارت الکترونیک نیز که یکی از مباحث مهم و کلیدی برای توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود، کارشناسان شاخص هایی را مشخص نموده اند. در کشور ما نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیک شاخص های این حوزه را بررسی و نتایج آن را اعلام می نماید. برمبنای این شاخص ها میتوان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، استقرار، پیاده سازی و توسعه تجارت الکترونیکی و سیاست های آتی در این حوزه را تبیین نمود. این شاخص ها به شرح زیر می باشند:
• ارزش اسمی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی : ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی • ارزش حقیقی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی: ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی با احتساب شاخص کل بهای مصرفی • میزان رشد اسمی گردش مالی تجارت الکترونیکی: رشد ارزش اسمی کل معاملات تجارت الکترونیکی در یک بازه مشخص • میزان رشد حقیقی گردش مالی تجارت الکترونیکی: رشد ارزش حقیقی کل معاملات تجارت الکترونیکی در یک بازه مشخص • تعداد تراکنشهای تجارت الکترونیکی: تعداد کل تراکنش های صورت گرفته در حوزه تجارت الکترونیکی شامل تراکنشهای خرید اینترنتی که پرداخت از طریق IPG ،از طریق پست و پرداخت در محل انجام شدهاند. • میزان رشد تراکنشهای تجارت الکترونیکی: رشد تعداد کل تراکنش های تجارت الکترونیکی در یک بازه زمانی مشخص • تعداد کسب و کارهای الکترونیکی: تعداد کسب و کارهای فعال در تجارت الکترونیکی • ارزش اسمی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی B2C: ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی بنگاه با مصرف کننده • ارزش حقیقی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی B2C: ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی بنگاه با مصرف کننده با احتساب شاخص کل بهای مصرفی • ارزش اسمی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی B2B: ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه • ارزش حقیقی گردش مالی معاملات تجارت الکترونیکی B2B: ارزش ریالی کل معاملات تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه با احتساب شاخص کل بهای مصرفی • تعداد کسب و کارهای دارای نماد به کل کسب و کارهای الکترونیکی: نسبت سایت های تجارت الکترونیکی دارای نماد به کل سایت های تجارت الکترونیکی • سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی: ارزش مالی تجارت الکترونیکی در مقایسه با مقدار تولید ناخالص داخلی • سهم تراکنش های خرید اینترنتی از کل تراکنش های بانکی: تعداد تراکنش های خرید اینترنتی در یک بازه زمانی به تعداد کل تراکنشها • متوسط مبلغ خرید اینترنتی: متوسط مبلغ خرید اینترنتی در یک بازه زمانی خاص • ضریب نفوذ خریداران اینترنتی: تعداد افرادی که حداقل یکبار در بازه زمانی مورد نظر خرید اینترنتی کرده اند به کل جمعیت • میزان سرمایهگذاری دولت در تجارت الکترونیکی: میزان سرمایه گذاری دولت در تجارت الکترونیکی از طریق صندوق های سرمایه گذاری، مراکز رشد، پارک های فناوری، • میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در تجارت الکترونیکی: میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در تجارت الکترونیکی که شامل vcها، Incubator ها، شتاب دهندگان و Investor Angel ها می باشد • ارزش مالی گردش مالی معاملات الکترونیکی دولتی: مبلغ کل تراکنش های معاملات الکترونیکی دولتی صورت گرفته از طریق درگاه اینترنتی • تعداد معاملات الکترونیکی دولتی: تعدادکل معاملات الکترونیکی دولتی صورت گرفته از طریق درگاه اینترنتی • پراکندگی جغرافیایی کسب و کارهای اینترنتی: نسبت تعداد وبسایت های تجاری در هر استان به کل وب سایت های تجاری • سهم استانی کسب و کارهای اینترنتی: نسبت کسب و کارهای اینترنتی استانی به کل سایتهای ثبت شده استان • نرخ ورود کسب و کارهای جدید: نسبت وبسایت های تجارت الکترونیکی جدید به کل در یک بازه زمانی مشخص • نسبت شاغلین تجارت الکترونیکی از کل: نسبت شاغلین در حوزه تجارت الکترونیکی به کل شاغلین کشور
مقادیر شاخصهای تجارت الکترونیکی در سال 97 پس از مشخص شدن شاخص های مهم و تاثیرگذار در روند تجارت الکترونیک کشور، می بایست مقادیر آن را به دقت بررسی نمود که شرح آن در جدول زیر آورده شده است.
منبع آمار: مرکز توسعه تجارت الکترونیک
ایران هشدار
درباره ما
تماس با ما
ایمیل
آپارات
دسترسی ها
کلاهبرداری ارتباطی
قمار و شرط بندی
هشدارها
مطالب برگزیده
قوانین و مقررات
اینفوگرافیک
مصاحبه
لینک های مرتبط
اطلاع رسانی فروش مستقیم
اینماد
پلیس فتا
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی
مرکز ملی فضای مجازی