اختصاصی ایران هشدار - بی شک در حال حاضر تجارت الکترونیک یکی از مسائل مهم و قابل تامل در اقتصاد همه کشورها به شمار می رود. به منظور بهره گیری بیش از پیش از این فرایند در حال رشد و توسعه تجارت الکترونیکی، می بایست برنامه ریزی و ابتکار عمل مناسبی برای مطالعه، پژوهش و سیاستگذاری در این زمینه انجام شود تا بتوان سهم قابل توجهی در بازار تجارت الکترونیکی جهانی و نیز در مقایسه با کشورهای مطرح منطقه، بدست آورد. در این مطلب به بررسی تجارت الکترونیک در ایران و جهان در سال 2018 میلادی و 97 شمسی می پردازیم. تجارت الکترونیک جهانی در سال 2018
در سال 2018 ،ارزش بازار تجارت الکترونیکی در جهان به 1.8 تریلیون دلار رسید. چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی جهان در این سال بود که درآمدی به میزان 630 میلیارد دلار ایجاد کرد. ایالات متحده آمریکا در سال 2018 با درآمدی به میزان 501 میلیارد دلار جایگاه دوم را در بازار تجارت الکترونیکی جهان به خود اختصاص داده است، و جایگاه سوم متعلق به کشور بریتانیا با درآمد 86 میلیارد دلار است. در سال 2018 رقم تجارت الکترونیکی B2C (کسب و کار به مشتری) جهانی با رشدی 18 درصدی به حجم بیش از2.8 تریلیون دلار رسیده است که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2021 به 4.8 تریلیون دلار برسد. در سال 2018، نزدیک به 1.8 میلیارد نفر در سراسر جهان کالاهای مورد نیاز خود را به شکل آنلاین خریداری کرده اند و سهم خرده فروشی آنلاین از کل خرده فروشی در جهان به بیش از 13 درصد رسیده است و پیش بینی می شود این سهم تا سال 2021 به 17.5درصد برسد. همچنین، تجارت الکترونیکی B2B (کسب و کار به کسب و کار) در جهان در همین سال به رقم 10.8 تریلیون دلار رسید که 5 برابر بازار B2C بود. منطقه آسیا و اقیانوسیه با سهم بازار بیش از 80 درصد در این حوزه پیشرو بوده است، و شرکت های آمازون و علی بابا کسب و کارهای پیشرو در این حوزه هستند.
تجارت الکترونیک ایران در سال 97
گروه های سنی مختلف در خرید از کسب و کارها
با توجه به نمودار مشاهده می شود که بیش از نیمی از خریدهای اینترنتی توسط جوانان انجام می شود.
منبع: مرکز توسعه تجارت الکترونیک
ایران هشدار
درباره ما
تماس با ما
ایمیل
آپارات
دسترسی ها
کلاهبرداری ارتباطی
قمار و شرط بندی
هشدارها
مطالب برگزیده
قوانین و مقررات
اینفوگرافیک
مصاحبه
لینک های مرتبط
اطلاع رسانی فروش مستقیم
اینماد
پلیس فتا
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی
مرکز ملی فضای مجازی