تاريخ:اول آذر 1400 ساعت 09:33
کد : 42204

پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟

پرداخت مالیات وظیفه بازاریابان است یا نه؟
یکی از موضوعات مهم در بازاریابی شبکه ای، مالیات هایی است که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند اما اطلاع دقیقی از انواع این مالیات ها و مرجع دریافت کننده آن ندارند. در این مطلب توضیحاتی در این رابطه ارائه شده است. 

به گزارش ایران هشدار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فروش مستقیم؛  افراد وقتی وارد کسب و کاری می شوند برای  عملکرد موفقیت آمیز می بایست با کلیه مفاهیم آن حرفه آشنا شوند تا حرکتی اصولی و در چارچوب مقررات داشته باشند، بازاریابان نیز به عنوان نمایندگان فروش یک شرکت بازاریابی شبکه ای از این امر مستثنی نیستند. بارها و بارها به لزوم آموزش بازاریابان در زمینه موضوعاتی مانند مفاهیم اولیه، قوانین و دستورالعمل های بازاریابی شبکه ای، مقررات داخلی شرکت ها و رعایت  اصول اخلاقی در کسب و کار تأکید شده است، اما در زمینه موضوعات دیگری که آگاهی از آن جزء حقوق اولیه یک بازاریاب محسوب می شود بعضاً کوتاهی شده و این موضوع شبهات زیادی را برای بازاریابان ایجاد کرده است.

یکی از این موضوعات مربوط به مالیات هایی است که بازاریابان موظف به پرداخت آن هستند. عدم آگاهی بازاریابان تا به جایی است که حتی برخی از آنان تصور می کنند این مالیات ها به حساب شرکت واریز شده و بخشی از درآمد یک شرکت محسوب می شود و گاهاً در این زمینه نارضایتی هایی را نیز ابراز نموده اند.

در این مطلب برای آگاهی بیشتر بازاریابان به شرح انواع مالیات های مقرر و مرجع دریافت کننده آن خواهیم پرداخت.

مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد دو گونه از انواع مالیات هایی است که بازارایابان مشمول پرداخت آن می شوند. مرجع دریافت کننده این مالیات ها سازمان امور مالیاتی بوده و مبلغ آن نیز به خزانه دولت واریز می گردد. مبلغ این مالیات مصوب مجلس بوده و توسط سازمان امور مالیاتی کشور به ممیز ها جهت محاسبه و وصول ابلاغ شده است.

مالیات بر ارزش افزوده

 «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده» های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه مطابق قانون برای آن رسته کالایی یا خدماتی، معافیت هایی در نظر گرفته شده باشد.

در شرکت های بازاریابی شبکه ای که عرضه کننده کالا و خدمات به حساب می آیند بر طبق تعریف جزء مؤدیان مالیاتی محسوب شده و بر طبق قانون ملزم به دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از بازاریابان و واریز آن به حساب خزانه داری دولت می باشند. روال دریافت مالیات در این شرکت ها بدین صورت است که کالاهای تولید داخل این مالیات بر روی قیمت کالا اضافه شده و بازاریابان در هنگام خرید آن را پرداخت می نمایند؛  در مورد کالاهای وارداتی (تاپیش از این)در زمان صدور فاکتور به مصرف کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می گردد.

 مالیات بر درآمد

نوعی مالیات است که توسط دولت بر افراد و اشخاص اعمال می‌شود و بسته به درآمد و عواید پرداخت کننده مالیات متغیر است.

عموماً مقدار این نوع مالیات برابر درصدی از درآمد قابل مالیات گیری است. نرخ مالیات با افزایش درآمد قابل مالیات گیری زیاد می‌شود. نرخ‌های مالیات ممکن است بسته به نوع یا خصوصیات افراد (حقیقی یا حقوقی) پرداخت کننده مالیات متغیر باشد.

قبلاً روال پرداخت این مالیات در شرکت های بازاریابی شبکه ای به این صورت بود که شرکت درصدی از درآمد بازاریابان را که مالیات به آنان تعلق می گرفت در زمان واریز پورسانت استحقاقی از آن ها  کسر و به حساب خزانه داری دولت واریز می نمود، اما از ابتدای سال 95 این روال براساس ماده 93 قانون مالیات های مستقیم تغییر کرده است.

مطابق ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل های این قانون در ایران تحصیل کند، پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

بنابراین، تمامی بازاریابان مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد و پرداخت مالیات متعلق به فعالیت تجاری خود هستند و می بایست برای تشکیل پرونده به سازمان امور مالیاتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

با توجه به حذف مالیات تکلیفی از ابتدای سال 95 و عطف به ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، مسئولیت در زمینه پرداخت مالیات بازاریابان بر عهده شخص بازاریاب خواهد بود و شرکت های بازاریابی از ابتدای سال 95  مسئولیتی را در خصوص مسائل مالیاتی بازاریابان ندارند و تنها موظف به اظهار و پرداخت مالیات های ناشی از درآمد سالیانه شرکت براساس مقررات به سازمان امور مالیاتی هستند.  

نکته: اگر شرکتی خود مبادرت به کسر مالیات بردرآمد بازاریابان می نماید باید ساز و کاری ایجاد کند تا مستند پرداخت این مالیات در نهایت در اختیار بازاریاب نیز قرار گیرد.


http://iranhoshdar.ir/Newsb/1/42204
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی