تاريخ:بيست و هشتم فروردين 1401 ساعت 11:53
کد : 42292

ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

 ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت
از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی ‌اساس نسبت به کسب ‌وکارهای اینترنتی، که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب‌ وکارهای اینترنتی می ‌شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان ‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایران هشدار به نقل از ایلنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفا بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان‌پذیر خواهد بود.

 پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفندماه ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌ وکارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی ‌اساس نسبت به کسب ‌وکارهای اینترنتی، که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب‌ وکارهای اینترنتی می ‌شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان ‌پذیر خواهد بود.

بدین منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و ... توسط مصرف‌ کننده الزامی است.

لذا تمامی مصرف ‌کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.

بدین منظور در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می ‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم ‌افزاری نظیر Paint،MS Word یا پیام‌ رسان ‌ها ذخیره گردد. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه ‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.

در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف ‌کنندگان محترم، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌ های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف ‌کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود مصرف ‌کننده می‌ تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» یا «هیات داوری» پیش ببرد. لازم به ذکر است، مصرف‌ کنندگان می ‌توانند جهت تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات می ‌است انجام می‌شود.

حل‌ و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم‌ الاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب ‌و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.

http://iranhoshdar.ir/Newsb//42292
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی