تاريخ:بيستم فروردين 1391 ساعت 00:00
کد : 700

نکاتی پیرامون تخلفات فروشگاه های اینترنتی

نکاتی پیرامون تخلفات فروشگاه های اینترنتی
 استفاده از اینترنت در تمامی امور روزانه فراگیر شده و به تبع آن خرید اینترنتی نیز بسیار متعارف شده است. خرید اینترنتی برای افرادی که خرید بی دردسر، به دور از ترافیک شهری و تلف کردن وقت در شهر را ترجیح می دهند، بسیار مفید است اما در صورتی که این خرید بدون آگاهی و رعایت جوانب اطمینان صورت پذیرد، مشکل ساز خواهد شد .
ایران هشدار-استفاده از اینترنت در تمامی امور روزانه فراگیر شده و به تبع آن خرید اینترنتی نیز بسیار متعارف شده است. خرید اینترنتی برای افرادی که خرید بی دردسر، به دور از ترافیک شهری و تلف کردن وقت در شهر را ترجیح می دهند، بسیار مفید است اما در صورتی که این خرید بدون آگاهی و رعایت جوانب اطمینان صورت پذیرد، مشکل ساز خواهد شد .

از طریق قسمت گزارش تخلف فروشگاه اینترنتی سایت ایران هشدار، روزانه (20-15) ایمیل مبنی بر مشکلاتی که برای هموطنان عزیزمان هنگام خرید اینترنتی بوجود می آید دریافت می شود، اغلب این مشکلات ناشی از بی توجهی خریداران به نکات امنیتی،عدم آگاهی نسبت به حقوق خود و استانداردهای یک فروشگاه مطمئن می باشد. در برخی از این ایمیل ها بیان شده بود، خریدی انجام شده که محصولی با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت بازار به فروش می رسیده و در هنگام دریافت محصول، خریدار متوجه شده که محصول دست دوم یا تقلبی بوده، یا در موردی دیگر پس از واریز پول به حساب فروشگاه هیچ محصولی برای خریدار ارسال نشده و فروشگاه هیچ پاسخی در این رابطه به خریدار نمی دهد. در نمونه ای دیگر از این شکایت ها فردی از دزیده شدن رمز دوم حساب کارت خود توسط فروشگاه خبر داد. در زیر چند نمونه از ایمیل های دریافتی قرار داده شده است:

"از طریق کارت به کارت هزینه این تبلت ViewSonic ViewPad 7-3G رو که 137هزار تومان (1370000میلیون ریال)هست رو پرداخت کردم اونم به صورت تلفنی هماهنگ کردم ولی ایشان اطلاع دادن که در تاریخ 90/12/27تبلت به دستم خواهد رسید ولی تا امروز 91/01/16 به دستم نرسیده . اینم شماره تراکنش 854911 .متاسفانه تلفن همراه ایشان خاموش و تلفن ثابت را پاسخ نمی دهند در ضمن چندین بار به ایمیل فروشگاه میل فرستادم که جواب ندادن".

 " سلام بنده یک عدد موبایل طرح اصل نوکیا N9 ازاین فروشگاه خرید کردم 1- موبایل دست دوم بوده2-مشخصاتی که در سایت در باره گوشی نوشته بودند با این گوشی که تحویل من دادن تفاوت فاحشی داره این گوشی اصلا شبیه اونچه نوشتند نیست مثلآ نوشتند قابلیت نصب برنامه که این گوشی نداره قابلیت چرخش تصویر که این گوشی نداره جاوا که این گوشی نداره صفحه نمایش خازنی ام این گوشی که من تحویل گرفتم صفحه نمایش مقاومتی داره در کل عدم انطباق کیفیت ومشخصات فنی یا نوع خدمات با موارد اعلام شده از طرف فروشگاه 3-مشخصات جعبه گوشی با گوشی کاملا متفاوته 4-جعبه گوشی سریال نامبر نداره .لطفا کمکم کنید تا حقم را بگیرم .فروشنده وقتی شکایت مرا شنید دیگر حاضر به پاسخگویی نشد وتماس های مرا جواب نمیدن ویا به حالت پیغام گیر از یه خط دیگه تماس گرفتم با خواهش ازشون خواستم که قطع نکنند بهشون گفتم من این گوشی برای شما پس میفرستم یه گوشی دیگه مثل انچه که در سایت شرح دادید بفرستید هزینه پستش هم پای خودم قبول نکردن وبا بی احترامی تمام قطع کردند "


ما در تحقیقات خود متوجه سطح بسیار پایین اطلاعات افراد در زمینه امنیت در خرید آنلاین شده ایم ،بدین صورت که در برخی از شکایات مرتبط با فروشگاه های اینترنتی حتی بخشی تحت عنوان "تماس با ما " در سایت جهت پیگیری محصول خریداری شده وجود نداشته یا ظاهر غیر حرفه ای سایت، نمایانگر هر چیزی به غیر از یک فروشگاه اینترنتی می باشد . به عنوان مثال در یکی از موارد نارضایتی،یکی از هموطنان اقدام به خرید از سایتی به طراحی زیر نموده است:


                                                                                        

همانطور که میدانیم یک فروشگاه اینترنتی، ویترین کسب و کار شخص فروشنده می باشد و مطمئنا کسب و کاری که دارای هدف و برنامه ای منسجم باشد، ویترین کار خود را به بهترین نحو و در تطابق با قانون،  طراحی می نماید. جای بسی تاسف دارد که ما سطح آگاهی افراد را تا شیوه طراحی یک فروشگاه اینترنتی پایین می آوریم و این در حالی است که اکثر استفاده کنندگان از فروشگاه اینترنتی ،طبق قانون از حق و حقوقی برخوردار می باشد و تمامی فروشگاه های اینترنتی ملزم به رعایت این قوانین می باشند و تقریبا بیش از 95 درصد کاربران فروشگاه های اینترنتی نسبت به حق و حقوق خود کاملا بی اطلاع می باشند.

حال باید ببینیم چه معیارهای قابل استنادی برای اطمینان به یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟

از حدود 2 سال پیش تا کنون، مرکز توسعه ی تجارت الکترونیک اقدام به سازماندهی فروشگاه های اینترنتی و بررسی این فروشگاه ها نموده است که پس از بررسی فروشگاه ها و تطابق نحوه عملکرد آنها با قوانین ،اقدام به اعطای نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد) به فروشگاه های معتبر و قانونی نموده است. فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیکی به صورت مداوم تحت بررسی این سازمان قرار دارند و ملزم به رعایت قانون حمایت از مصرف کننده می باشند و در صورت تخطی از قوانین، نماد اعتماد از آنها سلب خواهد شد.

در بدو ورود به سایت فروشگاه، هنگامی که نماد اعتماد الکترونیکی ( اینماد ) را مشاهده نمودید، میتوانید مطمئن باشید اگر زمانی در خرید با مشکلی مواجه شدید فروشگاه طبق قوانین، متعهد است که پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما باشد، ضمن اینکه خطر ربوده شدن رمز دوم کارت و یا ارسال نشدن محصول و یا مشکلات دیگر وجود ندارد . حال که قانون امکاناتی را برای خریدارانی که از فروشگاه های معتبر و قانونی خرید انجام می دهند، قائل می باشد، چه لزومی به خرید از فروشگاه هایی که صرفاً با قرار دادن عکسها و قیمتهای فریبنده، سعی بر کلاهبرداری دارند، وجود دارد؟

در قسمتی از قانون حمایت از مصرف کننده(که فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیکی ملزم به رعایت این قانون می باشند) آمده است: فروشندگان می بایست حداقل اطلاعات لازم جهت تصمیم گیری مصرف کننده شامل:

الف ) مشخصات فنی و ویژگی های کاربردی کالا یا خدمات.

ب) هویت تأمین کننده، نام تجاری و نشانی وی.

ج) آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر روشی که مشتری در صورت نیاز بتواند با فروشنده ارتباط برقرار کند.

د) کلیه هزینه هایی که خریدار باید بپردازد.

ه) مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر خواهد بود.

و) شرایط و فرآیند عقد  از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا و یا فسخ و خدمات پس از فروش

 را در اختیار خریدار قرار دهند.

حال تصمیم گیری با خریداران است که کدام یک از فروشگاه ها جهت خرید مطمئن می باشند.

 

http://iranhoshdar.ir/Newsb/1/700
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی