تاريخ:سی ام ارديبهشت 1396 ساعت 11:22
کد : 7246

لزوم اخذ مجوز کسب فروشگاه های اینترنتی

 لزوم اخذ مجوز کسب فروشگاه های اینترنتی
  با گسترش استفاده از فناوری های نوین ارتباطی بسیاری از کسب و کارهای تجاری این ابزار را برای توسعه کسب و کارشان و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار داده اند. 
اختصاصی ایران هشدار، با گسترش استفاده از فناوری های نوین ارتباطی بسیاری از کسب و کارهای تجاری این ابزار را برای توسعه کسب و کارشان و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار داده اند. فروشگاه های اینترنتی نمونه ای از واحدهای تجاری هستند که از فناوری های نوین ارتباطی و الکترونیکی به عنوان ابزار اصلی توسعه کار شان استفاده کرده اند.
اما نکته مهم در این رابطه نشانه های قابل اعتماد بودن و اصالت کسب و کارهای مجازی است؛ چراکه قابلیت ابزارهای الکترونیکی زمینه ای برای ارتکاب انواع کلاهبرداری ها از نقض حریم خصوصی گرفته تا سوءاستفاده های مالی را فراهم کرده است. برخی از عواملی که از حقوق مصرف کنندگان بوده و به عنوان نشانه های قابل اعتماد بودن یک سایت مطرح است، عبارتند از:
1- وجود امکان شناسایی مالک کسب و کار و مراجعه حضوری نزد او؛
2- اطلاعات کامل و صحیح در رابطه با محصول و خدمات ارائه شده؛
3- وجود ضمانت نامه برای محصولات و ارائه خدمات پس از فروش؛
4- مشخص بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول؛
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران؛
6- تأیید امنیت سایت توسط مراکز قابل اعتماد.
به منظور تأمین حقوق مطرح شده و ساماندهی کسب و کارهای مجازی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقدام به اعطاء نماد به کسب و کارهای اینترنتی نموده که هویت مالک و محل فعالیت آن ها احراز شده است. کسب و کارهای دارای نماد ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد می باشند. نماد اعتماد الکترونیکی به منظور اعتمادسازی برای کاربران هنگام مراجعه به سایت های فروشگاه های اینترنتی اعطاء می شود اما به تنهایی برای فعالیت کافی نیست. بر طبق آیین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای )موضوع مواد 2، 22 و تبصره ماده78 قانون نظام صنفی( کلیه متقاضیان راه اندازی کسب و کار اینترنتی ملزم هستند نسبت به دریافت مجوز کسب از مرکز امور اصناف اقدام نمایند. صرف در خواست و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به منزله تأیید فعالیت آنان نیست؛ البته دریافت نماد یکی از شرایط اعطاء مجوز کسب می باشد.
اقدام فوق در راستای نظام مند شدن فعالیت این فروشگاه ها، امنیت فروش و پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی در زمینه کیفیت کالاها، تحویل کالاها و ضوابط بازپس گیری کالاها است.
مدارکی که متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای مجازی می بایست برای دریافت پروانه کسب داشته باشند، عبارتند از:
1- ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی، 2- گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی،3- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده ، 4-گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار، 5- تأییدیه ویژگی های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، 6- تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی،7- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل، 8- پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف، 9-مصوبه هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.
مطلب فوق تذکری است برای آگاهی کاربران که صرف داشتن نماد اعتماد الکترونیکی مجوز فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی نیست و لازم است که مجوز کسب از مرکز امور اصناف نیز تهیه شود.



 

http://iranhoshdar.ir/Newsb/1/7246
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی