تاريخ:دهم تير 1391 ساعت 00:00
کد : 955

حمایت از حقوق مصرف­ کننده در فضای مجازی


حمایت از حقوق مصرف­ کننده در فضای مجازی
یکی از مزیت­ های تجارت الکترونیک امکان تشکیل قرارداد از طریق اینترنت است.
ایران هشدار-با ورود اینترنت به زندگی بشر و با گسترش فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک در حال رشد و گسترش بوده و دستاورد آن برای تجارت داخلی و بین المللی دارای اهمیت و در حال پیشرفت است.

یکی از مزیت­ های تجارت الکترونیک امکان تشکیل قرارداد از طریق اینترنت است. موفقیت معاملات الکترونیکی (اینترنتی) به این دلیل است که این فرصت را برای ارائه خدمات به مصرف­ کنندگان فراهم می‌کند تا به یک طیف وسیعی از پیشنهاد فروش(ایجاب) بدون محدودیت ساعت­ کاری دسترسی یابند. مقایسه هم زمان وب­سایت‌های مختلفی که خدمات یکسان یا تبادل پذیر را ارائه می‌دهند، کار را آسان می‌کند و همچنین فرصت برآورد و تشخیص اطلاعات کافی برای ایجاب یک انتخاب رضایت بخش بدون رابطه مستقیم با نمایندگان فروش را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند.

از همین رو دولت­ های دور اندیش به فکر تدوین قواعد جدید یا تعدیل مقررات موجود افتادند. کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحد، قانون تجارت الکترونیک را در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسانید. در اروپا دستورالعمل تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۰ تدوین و جهت تصویب اعضای اتحادیه ارائه شده است.

در حقوق ایران، قانون تجارت الکترونیک در هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۲به تصویب رسیده و در تاریخ 82/10/24 به تأیید شورای نگهبان رسیده است. قانون مذکور مشتمل بر ۸۱ ماده و ۷ تبصره است. در باب سوم این قانون از حمایت­ هایی که از حقوق مصرف کننده شده، سخن به میان آمده است. قصد داریم به تعدادی از این موارد اشاره کنیم.

در ابتدا باید گفت که بین قراردادهای سنتی و قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه حقوقدان فرقی دیده نمی‌شود و آن شرایطی که برای صحت معاملات سنتی لازم است در قراردادهای الکترونیکی نیز باید لحاظ گردد.

اولین و ابتدایی‌ترین حق مصرف کننده قبل از انعقاد عقد با تأمین کننده کالا یا خدمات، آگاهی از نوع محصول و چگونگی ارائه خدمات است. اطلاعاتی نظیر هویت تأمین کننده، نام تجاری و نشانی تأمین کننده باید به اطلاع مصرف کننده نیز برسد.

همچنین راجع به شرایط معامله، مدت زمانی که پیشنهاد معتبر می‌باشد و نیز شرایط و فرآیند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش باید اطلاعاتی ارائه شود.

در یک نگاه کلی حمایت از حقوق مصرف کننده در قانون تجارت الکترونیکی ایران بر ۳ رکن اصلی استوار است:

۱ .حق ارائه اطلاعات کامل؛

۲ .حق انصراف؛

۳ .حمایت از مصرف کننده در برابر شروط قراردادی غیر منصفانه.

در ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک حق انصراف مصرف­ کننده به رسمیت شناخته شده است که از دستورالعمل نمونۀ اروپایی الگو برداری شده است.

طبق این ماده یکی از حقوقی که در هر معامله‌ ای از راه دور برای مصرف کننده ایجاد می‌شود، حق انصراف از قبول زمان پیشنهاد تا ۷ روز کاری است که مصرف ­کننده می‌تواند بدون ارائه دلیل و تحمل هیچ ­گونه هزینه‌ای از قبول خود انصراف دهد. البته هزینۀ باز پس فرستادن کالا به عهدۀ مصرف کننده است.

قانون در خصوص شروط قراردادی غیر منصفانه، نه به تفصیل، که تنها در ماده‌ای کلی می‌گوید:

استفاده از شروط قرارداری خلاف مقررات این فصل (فصل اول از باب سوم در حمایت از مصرف کننده) و همچنین اعمال شروط غیر منصفانه به ضرر مصرف کننده مؤثر نیست (ماده ۴۶).
 

http://iranhoshdar.ir/Newsb/1/955
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی