با رعایت چه مواردی طرح سوددهی شرکت بازاریابی شبکه ای تایید می شود؟

یکی از مهم ترین ارکان در هر شرکت بازاریابی شبکه ای برای دریافت مجوز، رشد و بقا، پلن درآمدزایی یا طرح سوددهی است. چرا که شرکت ها بر اساس آن مجوز دریافت می کنند، بازاریاب جذب می کنند و مهم تر از همه پورسانت پرداخت می کنند.

تاريخ : هشتم مرداد 1399 ساعت 09:37   کد : 41297
اختصاصی ایران هشدار ، یکی از مهم ترین ارکان در هر شرکت بازاریابی شبکه ای برای دریافت مجوز، رشد و بقا، پلن درآمدزایی یا طرح سوددهی است. چرا که شرکت ها بر اساس آن مجوز دریافت می کنند، بازاریاب جذب می کنند و مهم تر از همه پورسانت پرداخت می کنند. بر این اساس با هدف جلوگیری از تضییع حقوق بازاریابان و فعالیت قانونی و سوددهی برای شرکت و هم برای بازاریاب، "در آئین نامه اجرائی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای" الزاماتی دیده شده است که در صورت عدم رعایت آن، طرح سوددهی شرکت مورد تایید کمیته نظارت قرار نخواهد گرفت.

همچنین مطابق با بخشنامه شماره 60/135408 مورخ 95/06/14 تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای به منظور توزیع عادلانه و تحدید سطوح پرداخت کمیسیون و پاداش بازاریابان در طرح های درآمدی موظف هستند 9 معیار ارائه شده در ذیل را مد نظر قرار دهند:

1- عدم لحاظ هیچ گونه شرط، جهت دریافت سود خرده فروشی در ازای مرحله اول در صورت افزایش پلکانی سود خرده فروشی؛

2- پرداخت سود خرده فروشی به صورت تخفیف و عدم واریز به صورت ماهیانه (درصورت ارجاع مستقیم مصرف کننده نهایی به شرکت، سود خرده فروشی باید برای بازاریاب اعمال گردد) درضمن کمیسیون خرده فروشی می بایست از کمیسیون و پاداش مجموعه ای تفکیک شود؛

3- عدم اختصاص پاداش استخری (پاداش استخری در بازاریابی شبکه ای عبارت است از اختصاص درصدی از فروش ناخالص شرکت به افراد واجد صلاحیت، به طوری که با تجمیع امتیازات افرادِ واجد صلاحیت و احتساب درصد اختصاص یافته ارزش ریالی هر امتیاز محاسبه و بر این اساس سهم هر فرد محاسبه گردد) به عنوان مشوقی جهت افزایش خرده فروش بازاریاب؛

*در حال حاضر این شرط با هدف توزیع عادلانه پورسانت و فقط برای تشویق به خرده فروشی لحاظ می گردد اما عملکرد شرکت ها در نحوه پورسانت دهی بر اساس طرح اختصاصی هر شرکت ایجاب می نماید که حذف هر گونه پاداش استخری در تمام طرح ها در دستور کار قرار گیرد.

4- حداکثر مبلغ خرید برای امکان دریافت کمیسیون و پاداش در طرح یک میلیون ریال است. (تعیین این مبلغ در قالب امتیاز مجاز نیست)؛

*این شرط فقط برای دریافت پورسانت مجموعه ای مشخص شده است لذا برای دریافت پورسانت شخصی و خرده فروشی الزامی به خرید تا مبلغ مشخص وجود ندارد همچنین در حال حاضر این معیار برای تشخیص فعال بودن بازاریاب در شرکت درنظر گرفته شده است که البته سایر شروط نیز از جانب شرکتها برای تشخیص فعال بودن بازاریاب قابل الحاق می باشد(آموزش مجموعه، آموزش فروش محصولات، پیگیری درخواست ها، حضور در شعبه و همایش هاو ...)

5- تجمیع حجم فروش برای محاسبه کلیه شیوه های پرداخت کمیسیون حداکثر تا سطح تعیین شده در ازای مشارکت جمعی بازاریابان سطوح بالاتر درجذب، آموزش و حمایت بازاریابان جدید؛

*بر اساس مقررات آیین نامه این سطوح به میزان 3 رده تعیین شده است که با تعدیل پیش بینی شده در آیین نامه در حال حاضر حداکثر 7 سطح مورد استفاده واقع می شود.

6- در نظر گرفتن حداقل(15) رده مدیریتی جهت افزایش تدریجی معیارهای ارتقاء بازاریاب. (معیارهای ارتقاء بازاریاب شامل: افزایش حجم فروش گروهی، افزایش تعداد بازاریابان دارای رده مدیریتی، حفظ حجم فروش در بازه زمانی مشخص و تعداد مستقیم گروه فروش فعال است)؛

*به منظور تخصیص عادلانه تر منابع شرکت به عنوان پورسانت پرداختی به بازاریابان، تبیین رده های مدیریتی واقعی در این بند از الزامات مشخص شده است.

7- حذف هر گونه پاداش بر اساس دو گروه فروش و میزان امتیاز مشخص در هر شاخه به صورتی که انگیزه لازم از شخص برای توسعه و ساختن گروه های فروش بیشتر گرفته شود. (مواردی نظیر جابجایی شاخه ها یا تفکیک آنها به دو شاخه بزرگ و کوچک از طریق تجمیع گروه های فروش، مشمول این مورد خواهند بود)؛

*این بند بیشتر توجه به گسترش سازمان واقعی فروش در عرض مجموعه و ایجاد بازارهای فروش بیشتر و جدیدتر را مدنظر قرار داده است.

8- حذف هر گونه کمیسیون و پاداش محدود شده تحت عنوان سقف درآمدی درطرح سوددهی به صورت روزانه یا ماهیانه؛

*عدم رعایت این شرط یکی از ویژگی های شرکت های غیر مجاز و هرمی است که با تعیین سقف درآمدی در بازه زمانی مشخص، بسته به نوع پلن منجر به ضایع شدن حقوق بازاریابانی می شوند که کار فروش محصول و ساماندهی مجموعه واقعی را انجام داده اند. ودر واقع روشی جایگزین در جذب افراد جدید را به جای فروش محصول در پلن قرار می دهند.

9- تخصیص حداکثر 40 درصد از فروش شرکت به طرح سود دهی با توجه به حذف هزینه تبلیغات انبارداری و حذف واسطه ها.

*رعایت این بند منجر به تخصیص درست پورسانت ها و پاداش ها بر اساس هزینه واقعی و تمام شده محصول برای شرکت و پیشگیری از جنبه های اغواگرایانه در اختصاص پورسانت ها به میزان غیرواقعی می شود. اصولا به سیستمی که بیش از این مقدار پورسات پرداخت می نماید با توجه به مبلغ کالا و سایر هزینه های شرکت باید تردید داشت.


دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.