Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar
کلاهبرداری های ارتباطی و مهندسی اجتماعی
اخیراً با گسترش استفاده افراد جامعه از ابزار های ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر وسایل، نحوه تعامل انسان ها با یکدیگر در حال تغییر و دگرگونی است. با توجه به ضریب نفوذ بالای استفاده از ابزارهای ارتباطی در کشور فضا برای سوء استفاده کلاهبردارن مهیا شده است.
تاريخ : بيست و دوم فروردين 1395 ساعت 16:58   کد : 4472
ایران هشدار-اخیراً با گسترش استفاده افراد جامعه از ابزار های ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر وسایل، نحوه تعامل انسان ها با یکدیگر در حال تغییر و دگرگونی است. با توجه به ضریب نفوذ بالای استفاده از ابزارهای ارتباطی در کشور فضا برای سوء استفاده کلاهبردارن مهیا شده است.
سودجویان، ابزارهای ارتباطی را در راستای اهداف و نیات شوم خود به کار گرفته و از این راه اقدام به فریب هموطنان می کنند. کلاهبرداری های تلفنی و کلاهبرداری های پیامکی از نمونه های رایج اینگونه کلاهبرداری ها هستند که متأسفانه در حال گسترش می باشند. باید توجه داشت که در تمامی این کلاهبرداری ها که با شیوه های مختلفی در حال انجام است سودجویان از یک شگرد خاص به نام مهندسی اجتماعی استفاده می کنند. در واقع مهندسی اجتماعی در تمامی کلاهبرداری های تلفنی به کار گرفته می شود. مهندسی اجتماعی، سوء استفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است. مهندسی اجتماعی مجموعه ای از تکنیک هایی است که فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کار خاصی متقاعد می کند. کلاهبرداران برای به دست آوردن اطلاعات اشخاص به خصوص اطلاعات مالی آن ها به جای استفاده از مسیرهای فنی از مسیر انسانی استفاده می کنند. قرار دادن اطلاعات، در اختیار کلاهبرداران توسط مالباختگان از ویژگی های کلاهبرداری هایی است که از شگرد مهندسی اجتماعی در آن ها استفاده می شود. سود جویان در ابتدا با طعمه ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد آن ها اطلاعاتی را که نیاز داشته به دست آورده یا اینکه طعمه های خود را وادار به انجام کار خاصی می کنند. ارتباط از طریق تلفن یا پیامک و استفاده از شگرد های مهندسی اجتماعی و سپس خالی کردن حساب بانکی یا دریافت وجه از مالباختگان شیوه ای است که در حال حاضر بسیار از آن استفاده می شود. در اکثر مواقع افراد با میل و اختیار خود اطلاعات شخصی را در اختیار سود جویان قرار می دهند.
مطلب دیگری که باید عنوان کرد این است که کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود حس حرص و طمع افراد را برانگیخته کرده و با دادن وعده های مالی آن ها را وارد چرخه مهندسی اجتماعی می کنند. در پاره ای از موارد کلاهبرداران به قدری حرفه ای عمل می کنند که فرصت تفکر و تجزیه و تحلیل را از طرف مقابل خود می گیرند. در بین قربانیان از همه اقشار جامعه وجود دارند و این موضوع معطوف به قشر خاصی نیست، چه بسا افراد تحصیل کرده و با موقعیت اجتماعی مناسب طعمه سودجویان می شوند.
دلایل مختلفی در گسترش کلاهبردار های ارتباطی نقش دارند که ما در این مطلب به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم، اول آنکه به علت در دسترس بودن وسایل ارتباطی از قبیل تلفن، تلفن همراه و دیگر وسایل امکان انجام این کلاهبرداری ها برای همگان امکان پذیر است و دیگر آنکه در برقراری ارتباط امکان شناسایی و تشخیص هویت تماس گیرنده برای افراد وجود ندارد. اشخاص برای جلوگیری از بروز این کلاهبرداری ها باید توجه داشته باشند که در هنگام تماس اگر قادر به شناسایی فرد تماس گیرنده نبودند، خواسته های آن ها عملی را نسازند.
 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.